Powered By Blogger

الجمعة، 23 مارس 2012

                                                   يا جماعة حد فاهم حاجة
 
    انا بقيت مش فاهم حاجة خالص ومحتار جدا فى الحياه احنا اصلا عايشين حياة ولا نصف حياة ولا ايه بيقى بجد الناس تعبت من الجوع والفقر وعدم الرحمة بيهم فعلا محدش بيحس بحد فى الدنيا دى ولا لسه الدنيا بخير فعلا ؟
   انا بس عاوز اعرف ليه الحرية  الان مفهومة غلط بمعنى هل الحرية هيا فعل الاشخاص ما يحلو لهم دون النظر الى العادة والتقاليد اما العادات قد بطلت ؟
   هل الحرية الان  ترك بيوت الاهل واعيش منفرد علشان بابا بيعرفنى الصح من الغلط ازى بيقى ده مسيطر وانا عاوز حريتى  وطبعا البنت كمان اصبحت مظلومة الان علشان اهلها بيلبسوها الحجاب من صغرها يبقى عيب عليهم كده ازى يسمحوا لنفسهم انهم يفرضوا عليها فطبعا تسيب بيت اهلها الامان وتعيش هيا الاخرى حياته دون اكره  ؟ 
   ايه بيحصل فى البلد دى عمرها ما هتعيش بيقى كويس كل يوم بيكون اسوء من اللى قبله احنا بنضيع البلد بسبب عدم فهمنا ولا ايه اتحدنا مرة فقط ربنا كان معانا وخلعنا مبارك عاوزين ايه بيقى كل واحد ياخد نصيبة دلوقتى ممكن كل واحد يفهم ايه بيحصل وليه الناس كلها مش فاهمة اى حاجة يا جماعة محدش يبص لنفسه بس فى ناس مش عارفة توصل لرغيف العيش وناس تانية بتاخد مليون جنية فى الشهر مفيش عدلة توزيع لسه ربنا معانا يارب 

                                               يارب احمى مصر ...........

هناك تعليقان (2):

  1. انا عاوز اعرف الناس عايشة ازى وبتعمل ايه فى حياته

    ردحذف
  2. يا جماعة انا عاوز اعرف تجارب عنكم

    ردحذف